تبلیغات
شیعه نیوز - شیعه نیوز
 
شیعه نیوز
خدمت به مردم شیعه جهان -سازمان خورشید ظهور شیعه : برای پبیشرفت آبادانی اشتغال و فراونی نعمت وصلح و حقوق بشر در جهان و ایجاد ز
درباره وبلاگ


وابسته به هیات مذهبی ولی عصر امامزادگان و ابراهیم وقاسم آستارا 09119812795


سازمان جهانی هلال شیعیان(خورشید ظهور ) ..پایگاه اطلاع رسانی وابسته به هیات مذهبی ولی عصر امامزادگان و ابراهیم وقاسم آستارا
/روزی او خواهد آمد و انتقام شیعیان و مظلومان را از کافران و ستمکاران خواهد گرفت...

اللهم عجّل لولیّک الفرج

مدیر وبلاگ : مدیر سایت :ا ا د سردبیر : م اد.....روزی او خواهد آمد و انتقام شیعیان و مظلومان را از کافران و ستمکاران خواهد گرفت... اللهم عجّل لولیّک الفرج
مطالب اخیر


سلام

چند روز پیش به جوانی برخوردم که سؤالاتی در مورد دین داشت به یقینم شما نیز به چنین سؤالاتی از جوانان برخورد کرده‌اید. سؤال اینکه چرا دین؟ چرا دین‌داری؟ و اینکه مگر خدا در قرآن نگفته که اکراهی در دین نیست و بشر مخیر است که خودش انتخاب بکنه؟ با چند دقیقه گفتگو متوجه شدم که والدین این جوان مذهبی‌اند؛ و حال چرا این جوان دچار سرگردانی شده است جای تأمل دارد. البته باید بگویم هر بلایی که بر سر انسان می‌آید از افراط و تفریط است و متأسفانه این امر در مورد جوانان هم وجود دارد.

دسته ای جوانان را قشری جاهل و نافهم و ناشی و بی تجربه و غیر قابل اعتماد می‌دانند و آنان را برای هیچ امری از امور فردی و اجتماعی لایق نمی‌دانند؛ و به او مانند موجودی می‌نگرند که چشم بسته و بی چون و چرا به بزرگتر چشم بگوید. در مقابل، گروهی دیگر آنقدر دم از جوان و جوانی می‌زنند و آن قدر تعابیر عجیب و غریبی به کار می‌برند که حتی این امر بر خود جوان هم مشکوک می‌شود؛ و البته هر دو گروه به خطا رفته‌اند.

ولی خود جوان به دنبال هیچ‌کدام نیست جوان به دنبال رفع تشنگی درون خود است. جوان می‌خواهد با یک پاسخ خوب روح تشنه خود را سیراب کند. پاسخی که از سر صدق و صفا باشد نه مغرضانه و تعصبی.

جوان از هر قوم و ملتی که باشد و با هر رنگ و نژادی که باشد به طور فطری به دنبال معرفت و عشق پاکی است که خداوند در او به ودیعه گذاشته و نیز جوان در دوران جوانی بیشتر طالب اخلاق و سجایای اخلاقی است به همین خاطر دانشمندان روانشناسی این دوران را دوران ماورای طبیعی می‌نامند.

سن جوانی دورانی است که جوان نیاز به حمایت روحی دارد حمایتی که عاقلانه و عالمانه باشد. چاره درد جوان ما استفاده از روش دستوری نیست که باعث نفرت و دین گریزی باشد. درد جوان ما را تحمیل کردن دین چاره نمی‌کند چون دین پذیرفتنی است نه تحمیلی.

دستورات خشک جوان ما را سر گردان می‌کند و سر دو راهی قرار می‌دهد. امیدوارم تربیتمان جانانه باشد تا جوانان عاشق به دین شوند نه متظاهر به دین.

 





طبقه بندی: روان شناسی دین، 
برچسب ها: سؤالات جوانان، دین‌داری، اکراه در دین، افراط و تفریط، دوران ماورای طبیعی، روش دستوری، دین گریزی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 19 مهر 1391 | توسط : احمد صادقی | نظرات(0)

 

قرن 21 قرن انسان شناسی ست ، زیرا هیچ رشته ای در این قرن بهتراز انسان شناسی نخواهد توانست به مردم درباره خودشان و دیگران و اینکه چگونه با یکدیگر رفتار کنند ، بیاموزد.          «ادریان جانسون»

در انسان شناسی به نظریه ای بر می خوریم  با عنوان نظریه نسبیت فرهنگی . مثلا تعریفی که ما از ازدواج داریم با تعریفی که غربیان از ازدواج دارند بسیار متفاوت است هر دو یک پدیده است اما بنا به شرایط زمانی ، اقلیمی ، امکانات زبانی و فلسفی که در اختیار دارند تعاریف انها هم با هم فرق دارند.

اگر نسبیت فرهنگی به درستی فهمیده شود شاید خورده گرفتن ها و پیش داوری ها به حد اقل برسند .

یکی از شبهاتی که امروزه در پی القای ان در اذهان هستند ، و دستمایه ای شده است برای ساخت  فیلم های موهن و جسارت این است که چرا پیامبر در دوران زندگی خود اینهمه زن اختیار کرده است ؟ این خود دلیلیست بر زن بارگی پیامبر!

 


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1391 | توسط : ذره بین | نظرات(1)

ما همواره سعی میکنیم باورهای خود را با دلایل و استدلالات عقلی توجیه و تبیین کنیم. و در واقع باوری را صادق یا ممکن الصدق میدانیم که از مقدمات و نتایج عقلی تشکیل شده باشد همین را هم شرایط و ایده آل یک باور می دانیم. اما ظاهرا این سخن با این بار انحصاری نمیتواند درست باشد زیرا مستلزم غفلت از بخش بسیار مهمی از وجود معرفتی انسان است.
میتوانم منظورم را به این صورت توضیح دهم که :
بارها شده با افرادی بحث و مجادله میکنیم و در نهایت هم از نظر استدلال و برهان بر او می چربیم و غلبه میکنیم، اما عملا نمیتوانیم وی را به باور خود ملزم کنیم و از ناحیه ی وی مقاومتی خاص مشاهده میکنیم. ما معمولا در نگاه اول نام این مقاومت را تعصب منفی مینامیم و شدیدا آنرا محکوم میکنیم.
اما من فکر میکنم واقعیت حداقل در برخی موارد غیر از این باشد و افراد حق داشته باشند با وجود استدلالهایی که نسبت به یک باور وجود دارد، آنرا نپذیرند و در برابرش بایستند.
چرا که باور در تعریف انسانهای غیرخاص(1) هیچگاه فقط و فقط عقلانی نیست و واقعیت انسانها چه سنتی و چه مدرن پرده از رازی مهم می گشاید که به تاثیر غیر قابل انکار مسایل روانی و عاطفی در باور انسانها اذعان دارد.
شاید فکر کنیم تاثیر مسایل روانی و عاطفی فقط در انسانهای عادی و غیرمتفکر جریان دارد اما باز این نیز نادرست است و مساله از این هم جدی تر است. شاید بهترین شاهد برای این ادعا، شخصیت قرآنی حضرت ابراهیم باشد، آن هنگام که خطاب به خدای خویش می گوید:
«و إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی كَیْفَ تُحْیِـی الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَـكِن لِّیَطْمَئِنَّ» (2)
و آن‏گاه كه ابراهیم گفت: پروردگارا! به من بنما كه مردگان را چگونه زنده مى‏كنى؟ فرمود: مگر باور ندارى؟ گفت: چرا، ولى از آن جهت كه دلم مطمئن شود.
به عبارت دیگر ابراهیم فرمود من باور خالص عقلی به معاد دارم اما میخواهم روح و روانم نیز با آن باور هماهنگ باشند.
البته معنی این سخن هرگز معیار بودن عواطف و احساست برای صدق حقیقت نیست و فقط اثباتگر نقش عاطفه در شکل گیری باورهایمان می باشد.
اکنون می توانیم حکمت توجهات دین به بعد روانی را دریابیم که در کنار توجه به بنیادهای عقلی از مسایل و روابط روانی و عاطفی بین خود و متدین غافل نمانده است. به همین دلیل است که کاریزما و جذابیت دین همواره مورد توجه بشر بوده است. همین سخن می تواند هشداری باشد برای صاحبان مناسب دینی که آگاه باشند که از مسایل روانی و عاطفی در جهت تبلیغ و ترویج و تبیین دین بهره ببرند. و هرگز نگذارند با شکلگیری عواطف و احساسات منفی  در جامعه، حقیانیت و حقیقت دین قربانی گردد.
نتیجه گیری:
انسان در سیر باورمندی نیاز به دو اقناع دارد:
1 – اقناع عقلی: که از استدلال و برهان عایدش می شود. و 2- اقناع راونی و عاطفی: که از رابطه ی شخص و باورش تشکیل میشود.

پی نوشتها:
1_ مقصودم از افراد خاص فقط فلاسفه هستند که تعهدشان در باورمندی فقط به عقل و استدلالهای آنست.
2- 260 بقره





طبقه بندی: فلسفه دین،  جامعه شناسی دین،  روان شناسی دین،  فرهنگ دینی، 
برچسب ها: اقناع انسان، اقناع روانی، اقناع عقلی، نقش عاطفه در معرفت انسانی، اسیب عاطفه در معرفت، شهود ابراهیم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 16 مهر 1391 | توسط : شهید خرد | نظرات(8)

 

یکی از دوستان تعریف می کرد که مدتی قبل با یکی از بی خدایان مباحثه علمی داشت و تعریف می کرد که عمده حرفهای  آن جوان بی خدا، بر اساس بحثهای یکی از وبلاگ های معروف بی خدا بود و البته برخی برنامه‌های مستند چند شبكه‌ی ماهواره‌ای از جمله «من و تو 2».

پس از کلی بحث نهایتا طرف مقابل متقاعد شده بوده که خدای خالق وجود دارد ولی خدایی كه همین الان تمام مقدرات امور به دست او باشد وجود ندارد و چه چیزی را جایگزین آن كرده بود؟ «طبیعت».

هر سؤالی را مبنی بر این كه چه كسی فلان كار را می‌كند؟ زنده‌ می‌كند؟ می‌میراند؟ نظام گردش آب؟ سیارات و غیره را با یك كلمه پاسخ می‌داد و آن هم «طبیعت».

نکته ای که به نظر بنده شایان توجه است این است که مستند های علمی ماهواره ای که بعضا توسط صدا و سیمای خودمان پخش می شود کجا را هدف گرفته است ؟

اصلی ترین رکن دینداری یعنی اعتقاد به خدا

من این مساله را به بازی شطرنج تشبیه می کنم در بازی شطرنج اگر حریف شما حرفه ای باشد به دنبال حذف وزیر و اسب و فیل و این موارد نیست بلکه از همان ابتدا برنامه ای طراحی می کند که شما را به جایی برساند که شاه را از دست بدهید

شاه شطرنج اعتقادی ما، در فضای فکری یک متدین همان خداست یعنی پادشاه آفرینش

در یک تغییر نرم بحث بر سر نبود امام زمان یا ناحق بودن شیعه یا اینکه دین اسلام خشن است، نمی شود بلکه ریشه ها را دگرگون می کنند

لذا به نظرم در مسیر دینداری باید مسیر مناسب را انتخاب کنیم

آیا انقدر که جوان مسلمان ایرانی از مسائل روبنایی(مثل نماز شب و رعایت اخلاق و ..) شنیده است از پایه های دینداری شنیده؟

و اساسا چه می شود که جوانی كه در نظام آموزشی حکومت دینی  بزرگ شده است، حداقل 10 سال تعلیمات دینی، معارف اسلامی، دین و زندگی و امثالهم خوانده، برهان نظم خوانده، برهان علیّت را خوانده است،نهایتا تحت تاثیر جریاناتی به سمت اندیشه بی خدایی می رود؟





طبقه بندی: فرهنگ دینی، 
برچسب ها: تغییر، شطرنج، شبکه من و تو، مسیر دینداری،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : شنبه 15 مهر 1391 | توسط : وحید فراهانی | نظرات(9)



در عصر جدید، مطالعات گسترده ای درباره دین صورت گرفته است از آن جا که دین ابعاد و ساحت های گوناگونی دارد بر حسب این ابعاد و ساحت ها می توان دین پژوهی داشت.
از دیگاه اسلام ، دین حق، دین فطری است. به همه ابعاد و نیازهای وجودی انسان توجه کرده است. بنابراین ، ابعاد و ساحت های مختلفی می توان برای آن در نظر گرفت که برخی از آن ها عبارتند از بُعد مربوط به ساحت عالم غیب ، بعد مربوط به ساحت عالم محسوس و ..... .
در غرب نیز برای دین ساحت ها و ابعاد مختلفی در نظر گرفته شده است که طبق نظر برخی دین پژوهان غربی حیات دین بدون این ساحت ها ممکن نیست . در زیر برخی از این ابعاد دینی در غرب اورده شده است.
1- سنت گروی: همه ادیان و پیروان آن ها متمایلند که افکار و اندیشه های خود را به دین نخستین برگردانند.

2- اسطوره و نماد: سنن دینی سر شار از اسطوره و آکنده از نماد هستند از آن جا که ادیان به واقعیت غایی که غایت قصوای انسان دینی است اذعان دارند و ماهیت چنین واقعیتی را نمی توان به زبان متعارف بیان کرد ، باید به شیوه نمادین گفت، نتیجه آن که نقش اساس اسطوره به منشاء نمادین آن تعلق دارد.

3- مفاهیم رستگاری : رستگاری چیزی نیست جز اسم دیگری برای ادیان . همه مذاهب ، راهها و وسایلی هستند برای رسیدن انسان ها به سطوح متفاوت رستگاری . رستگاری دو جنبه دارد یک جنبه آن عبارت است از چیزی که انسان ها باید از آن رها و رستگار شوند و جنبه دیگرش چیزی است که باید به آن یا در آن رستگار و رها شد. باید دانست که ((رستگاری از)) و ((رستگاری به)) و ((رستگاری در)) از فرهنگی تا فرهنگ دیگر و از مذهبی تا مذهب دیگر تفاوت عظیم دارد.

4- مکان ها و اشیا مقدس: یکی از ویژگی های برجسته مذهب مشهور تاریخی عبارت است از وجود منطقه ها و ساختار های دینی که با حد و مرزهای طبیعی ، آیینی و روانی از مکان های عادی جدا شده اند. صحن و حرم ها ، مساجد و کلیساها، کنیسه ها و مشاهد مشرفه ، جلوه های کاملا مرئی انقطاع دینی از جهان پیرامونند. از کسانی که وارد این مناطق می شوند خواسته می شود که اعمال خاصی را انجام بدهند.

5- اعمال مقدس : درست همانطور که تصور وجود مذاهب جهان بدون مکان مقدس مربوط به آن ها غیر ممکن است ، تصور مذهبی بدون شعایر اعم از ساده و پیچیده نیز محال است . انواع و اقسام شعایر عبارتند از : خطبه، خطابه، سرود، مناجات، تعظیم کردن، تقدیم هدایا، قربانی کردن حیوانات و ... .

6- جامعه مقدس : هر دینی یک ساختار جمعی یا اجتماعی دارد . شعیر از اساس عملکرد یک گروه است . شعایر اغلب وجود مجریان حرفه ای و گروهی را که در اجرای آن همدست هستند ایجاب می کند. ولی این پیوند اجتماعی از نظر ماهیت و شدت و ضعف تفاوت دارد.

7- تجربه مقدس : در حوزه دین تجربه ها و احوالی رخ می دهند که ویژگی دینی دارند و دارای درجات گوناگون هستند در یک مرتبه ، تجربه های عرفانی قرار دارند در مرتبه ضعیف تر آن نمونه هایی از احساس خشوع و خشیت در مشاهد مشرفه و احساس حقارت در برار حضور هستی یا حقیقتی شگرف . این تجربه ها به ویژه مراتب شدید تر آن نقش مهمی در اغلب سنن دینی ایفا می کنند.

این شناختی اجمالی از ابعاد مختلف دین پژوهی معاصر است که برخی از دین پژوهان غربی فقط به یک بعد از از این ابعاد اشاره کرده اند و تقریبا می شود گفت که در مقابل اسلام که تمام ابعاد را برای هر فرد در نظر می گیرد نا تمام هست.





طبقه بندی: فلسفه دین، 
برچسب ها: ابعاد دین، دین پژوهی، دین پژوهان، حیات دین، دین، رویکرد دینی، علم دینی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 13 مهر 1391 | توسط : سجاد رستمی | نظرات(9)



وقتی سخن از پیامبر اعظم (ص) است سخن از تمام فضائل و خوبی‌هاست. چرا که رسول بزرگوار اسلام (ص) نسخۀ کامل و تکامل یافته فضائل است.

یا رسول الله! وقتی از شما می‌گوییم یعنی از همه انبیاء و شخصیت آن‌ها می‌گوییم سخن از شخصیت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و ... است.

ای نبی خوبی‌ها! شما درخشان ترین ستاره کائنات عالم هستید و چون عشق به خدا را با عشق مخلوقاتش همراه کردی و عاشق بندگان خدا شدی و این بود که حاکم دل‌های امت خود شدی و این امر مقدس را حتی کسی چون ابوسفیان نمی‌تواند در خود حل کند و به همین خاطر تعجب می‌کند از اینکه عاشقانت آب وضویت را از هم می‌ربایند و آن را توتیای چشم می‌کنند. [1]

و امروز هم اینکه می‌بینیم مردم جهان برای دفاع از حق شما بر خواسته‌اند به خاطر این است که شما در دلهایشان جا دارید و این عشق به شما در دل همه مسلمانان باقی خواهد ماند، هر چند ابوسفیان صفتان نتوانند آن را در خود حل کنند.

____________________________________

[1] مربوط به جریان شب قبل از فتح مکه، که ابوسفیان به وسیله عباس عموی پیغمبر آهسته و مخفیانه، در اردوگاه مسلمین وارد شده بود.





طبقه بندی: سایر موضوعات، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 12 مهر 1391 | توسط : احمد صادقی | نظرات(3)


                                                                           


امروزه در خبر گزاری ها ، در متن و حاشیه کنفرانس ها ،در گوشه گوشه این جهان تکیه کلام هایی همچون ، عمل انسانی ، کرامت انسانی ، کار انسان دوستانه ، حقوق بشر ، حیات انسان ...........زیاد به گوش می خورد که حکایت از دغدغه ای بزرگ دارد و ان دغدغه چیزی نیست جز انسان . به راستی این انسان چیست و کیست که نظام هستی از جمله خود  را ، چه در گذشته و چه حال دغدغه مند کرده است؟



ادامه مطلب


طبقه بندی: سایر موضوعات، 
برچسب ها: انسان شناسی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1391 | توسط : ذره بین | نظرات(5)

از دیگر مسایل بنیادی اخلاق، بررسی خاستگاه و منشا آن برای انسان است. به این معنا که چه عامل یا عواملی موجب می شود که انسان و جوامع انسانی خود را با اخلاق پیوند بدهند؟ البته این سوال درباره فایده و کارکرد اخلاق نیست بلکه سخن در ریشه ی اخلاقی بودن انسان هست.
گمان میکنم سه پاسخ عمده برای این پرسش وجود دارد:
1 – اخلاق به عنوان ذاتی انسان
برای انسان دو نوع فعل قابل تصور است: الف)- فعل طبیعی مانند خوردن و خوابیدن که ممیزه ی اصلی اش در اینست که میان انسان و دیگر حیوانات مشترک است. همچنانکه قابل تحسین و تشویق هم نیست.
ب)- فعل اخلاقی که اختصاص به انسان دارد و در عالم هستی این فقط انسان است که می تواند اخلاقمند توصیف شود. در همین رابطه شهید مطهری می گوید: ( اگر انسان اینگونه تعریف شود که: انسان موجودیست اخلاقی. این تعریف، تعریف غلطی نیست.) (1)
بنابراین اخلاق نیز به مانند ناطق بودن ویژگی ذاتی انسان محسوب می شود. پس انسان باید اخلاقی باشد.
لازم به تذکر است که منشا اصلی این امر ذاتی برای انسان به عقل و عقلانیت وی باز می گردد. (2)
2- همخوانی اخلاق با فطرت و طبع اصیل انسانی:
ما انسانها براساس فطرت الهی، همواره اصول اخلاقی و فاعلش را تحسین و ستایش می کنیم. مثلا وقتی می شنویم کسی با ایثارگری از حق مسلم خود گذشت می کند و به دیگری نفع می رساند همگی کار او را تحسین می کنیم. بی آنکه سود خاصی عاید ما شود یا کفر و ایمان یا اهل کجا بودن شخص ایثارگر، تاثیری در تحسین ما داشته باشد.
و این یعنی فطرت، در مورد اصول اخلاقی به طور مساوی حکم به صدق می کند و طبیعتا عامل آن را هم تحسین می کند.
3- دین
ممکن است در میان متدینین برخی دین را خواستگاه اخلاق معرفی می کنند اما ظاهرا توجیه این ادعا بسیار باید سخت باشد. زیرا اخلاق هیچگاه به مانند عبادت خاص و فقه نیست که وجودش متوقف بر بیان شارع باشد. به عنوان مثال وقتی از ما بپرسند چرا به این صورت خاص عبادت می کنید در پاسخ دلیل خود را فقط دین عنوان می کنیم که اگر دین نمیگفت ما نیز آنگونه به جا نمی آوردیم. ولی وقتی کسی بپرسد چرا دزدی نمی کنید در پاسخ هرگز نمیگوییم چون دین گفته و اگر نمی گفت دزدی میکردیم.
همچنین در دنیای امروزی با وجود اختلافات شدید فرهنگی، فلسفی، دینی و مذهبی در مورد اخلاقیات و اصول اساسی آن مثل عدالت اختلاف به مراتب کمتر است. که این نیز می تواند موید این نکته باشد که اخلاق همواره اصول مستقل خود را دارد. بطویکه حتی اگر انسان هم وجود نداشته باشد باز به قوت خود باقی خواهند بود زیرا این انسان نیست که خالق آن اصول باشد بلکه انسان فقط کاشف و مدرک آنهاست. بار دیگر از مثال عدالت استفاده می کنیم و می گوییم عدالت به خودی خود صادق است چه انسان باشد یا نباشد و چه آن را صادق بداند یا نداند.
نتیجه گیری :
از مجموع سخنان گفته شده این جمله را می توان نتیجه گرفت که:
صدور فعل اخلاقی از انسان علاوه بر آنکه به ویژگی ذاتی او بازمی گردد، یک امر فطری نیز برای او محسوب می شود.

پی نوشت:
1- فلسفه ی اخلاق، شهید مطهری، ص 20
2- این قسمت بعد از تذکر یکی از دوستان اضافه شد که از ایشان بابت دقت و تاملشون تشکر و قدردانی می کنم


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی